Waarom start iedereen een podcast? Wat is er zo waardevol aan een podcast inzetten voor je onderneming? Kan ik er nu nog wel één beginnen? Ben ik niet veel te laat? Er zijn er al zoooo veel! Er zijn inderdaad steeds meer podcasts en er komen er nog steeds meer bij! Ondernemers zien steeds meer de waarde in om een eigen podcast te starten en ik ga jou nu vertellen wat er zo waardevol is.
5 redenen waarom het zo waardevol is
- Jouw stem is GOUD waard! Mensen willen jou horen, jouw ideale klant of misschien toekomstige klant wil jou horen. Deel je kennis, jouw verhaal. Het kan zorgen voor sales. Jouw trouwe luisteraars willen uiteindelijk bij jou een dienst of product afnemen. Ze hebben namelijk het gevoel dat ze je al jaren kennen, vertrouwen jou omdat je zoveel waarde deelt in jouw podcast. Of misschien herkennen zij zich in jou verhaal, waardoor zij zich verbinden met jou! Personal branding met je stem!
- Steeds meer mensen luisteren naar een podcast! Het is ook zo makkelijk om een podcast aflevering aan te zetten. Een podcast luisteren kan namelijk overal. Tijdens een heerlijke wandeling, op weg naar huis in de auto of op de fiets, tijdens het sporten, of gewoon thuis onder het huishouden doen. Mensen kunnen naar jou luisteren wanneer het hun uitkomt en dit is dan weer super waardevol voor jouw zichtbaarheid.
- Je kan veel meer de diepte in gaan met een bepaald onderwerp. Stel jij wilt echt jouw kennis overbrengen aan jouw ideale klant. Dit kan soms heel lastig zijn op social media met maar een klein stukje tekst. In een podcast aflevering kan jij hier dus veel meer over vertellen. Je pakt namelijk de tijd die jij hiervoor nodigt hebt. Door de diepte in te gaan en jouw kennis te delen creëer je een expert status.
- Je content is veel langer houdbaar. Wist je dat veel mensen als ze een nieuwe podcast ontdekken vaak starten bij aflevering 1? Iets wat niet gebeurt op Instagram, of andere social media zoals Facebook of LinkedIn. Mensen scrollen niet terug naar je eerste post. Content die jij eerder hebt gedeeld, soms hele waardevolle content is gewoon niet meer zichtbaar. Maar bij een podcast is dit dus anders. Je luisteraars starten vaak bij aflevering 1 en scrollen door je titels van jouw podcast. Alles wat hun aanspreekt gaan ze luisteren. Het maakt niet uit of dit een aflevering is die er al een half jaar op staat of zelfs een jaar.
- Je kan makkelijk een ‘call to action’ inzetten in je podcast aflevering. Vertel over jouw product of dienst en de waarde die het jouw klant zal geven. Vraag ze jou te volgen op Instagram of om een mail te sturen als ze met je willen samen werken. Verwijs ze naar je website. Als je dan toch die podcast opneemt vergeet zeker niet de call to action!
Podcast luisteren
Wist je dat ik over dit onderwerp ook een podcast aflevering heb gemaakt? In deze aflevering licht ik de bovenstaande tips nog meer toe en geef ik ook een voorbeeld uit de praktijk. Hoe ik een, voor mij, waardevolle podcast ontdekte. De podcast ging luisteren, daarna ging volgen om vervolgens producten bij deze podcaster af te nemen. Dit deed ik omdat ik mij kon identificeren met haar verhaal, het voelde vertrouwd, alsof ik haar ook veel langer kende. Dit kan een podcast ook doen voor jouw onderneming.
Nieuwsgierig geworden naar deze aflevering? Dan kan je hem hier luisteren.
0 reacties